Vitaliteit 2: enzymen


Vroeger was vitaliteit iets voor de jeugd. Als je jong was, ging alles vanzelf. Bij het klimmen der jaren kwam de ouderdom met gebreken. Je werd steeds strammer en zieker en zwakker en tenslotte ging het helemaal niet meer en moest je het opgeven. Ons hele pensioensysteem is op deze verwachting gebaseerd. Maar klopt dit beeld wel?

In 2018 probeerde ik de gezondheidsmethode van Lorraine Day. Het jaar nadert zijn einde en wat valt op? Ik ben vitaler dan ik was. Dit wil ik graag vasthouden, dus ik ging na waar die vitaliteit vandaan komt. Het lijkt er erg op dat enzymen in de voeding hier een belangrijke rol spelen.

Toen ik jong was, zeg, in de 20, 30, kon ik ’s morgens, ’s middags en ’s avonds doen wat ik wilde doen. Ik was enorm productief. Dit veranderde toen ik halverwege de 40 was. Vervolgens ben ik een tijd ziek geweest. Het begon met een burn-out, daarna volgden meer lichamelijke problemen, tot een open hartoperatie aan toen. Hiervan heb ik me hersteld – sneller en beter dan de dokters hadden verwacht etc. etc. Maar toch was het tot vorig jaar nog steeds zo, als ik iets wilde doen, dat ik het zorgvuldig moest plannen, zodat ik er niet te moe voor zou zijn. Het ging het beste als ik alle taken die concentratie vragen, plande in de ochtend, en, clou, vóór het ontbijt. Maar op een bepaald moment moet je toch eten, en daarna kon ik die dag niet meer veel bijzonders doen. Om productief te kunnen zijn, ging ik dus steeds later ontbijten.

Als ik dit schrijf, is het middag. Vanmorgen was ik vroeg wakker. Ik ben opgestaan en heb wat huishoudelijke taakjes gedaan voordat ik de deur uit ben gegaan om te ontbijten met vrienden. Vervolgens heb ik nog een paar dingetjes in huis gedaan en toen geluncht. En nu zit ik net zo blij een tekst te schrijven. Niks geen middagdip. Ik kan nu weer ’s morgens, s’middags en ’s avonds doen wat ik maar wil. Ook na het ontbijt. Net als toen ik 20, 30 was. Hoe kan dat? Wat doe ik nu anders dan 1, 10, 20 jaar geleden?

Meerdere dingen. Maar ik denk dat deze het is: ik eet veel meer rauw, en daarbij ook flink wat kiemen en microgroenten. Lorraine Day beveelt dit aan. Omdat haar informatie hierover nogal beperkt is, heb ik over dit onderwerp een paar boeken van Ann Wigmore gekocht en gelezen. Zij was in Amerika een soort guru van rauw voedsel en ook kiemen. In haar dieet begin je iedere maaltijd met een grote rauwe salade, gevolgd door een rauwe hoofdmaaltijd. Overal gaat een grote portie kiemen in, 8 kopjes per dag. Om het allemaal compleet te maken, krijg je in haar Hippocrates Instituut ook nog 2x per dag een darmspoeling. Het dieet wil ik wel proberen, laat voor mij de darmspoeling maar zitten.

En ik kan het niet ontkennen: ik word fit van dat spul. Zelfs al doe ik het maar voor de helft. Maar als ik , onnadenkend, weer begin te eten zoals ik gewend was – dat is, op wat fruit na grotendeels gekookt, dan komt de middagdip weer terug. Heb het nu een aantal keren zien gebeuren. Hoe zit dit nou in elkaar?

Mensen eten gekookt voedsel. Dat is waar archeologen mensen aan herkennen: ze beheersen het vuur. Andere diersoorten kunnen dat niet. Zij eten al hun voedsel rauw. En wat wil het geval? De pancreas (alvleesklier) van mensen is naar verhouding 3x zo groot als die van dieren. Totdat ze die dieren ook gekookt voedsel gaan geven. Dan krijgen dieren ook zo’n vergrote alvleesklier. Totdat ze weer gewoon rauw voedsel krijgen. Dan gaat hij terug naar zijn oorspronkelijke maat.

En terwijl die dieren leven met een vergrote pancreas, ontwikkelen ze, net als wij, ouderdomsziektes. Waar ze in hun natuurlijke staat geen last van krijgen.

Een mens kan dus leven van gekookt voedsel. Maar zijn alvleesklier moet er extra enzymen voor maken. Bij rauw voedsel zitten de enzymen in het voedsel zelf. Bij het koken gaan de enzymen dood. En zonder enzymen is vertering niet mogelijk.

Dat zelf maken van spijsverteringsenzymen is een aanpassing. Van nature doet het lichaam dat niet. Hoe meer je eet, en hoe ouder je wordt, hoe lastiger dit voor je lichaam wordt. En hoe vermoeider, suffer, trager jij wordt.

Die spijsverteringsenzymen, die maakt je lichaam wel. Maar eigenlijk is die functie voor andere taken bedoeld. De inwendige schoonmaakdienst heeft enzymen nodig om rommel in je lichaam te kunnen opruimen. Zonder enzymen gaat het gewoon niet. Dus als jij eens een dagje of een paar dagen gaat vasten, dan viert je innerlijke schoonmaakdienst feest. Eindelijk even genoeg schoonmaakmiddel!

Niet iedereen kan of wil vasten. Als alternatief kun je dus ook rauw eten.

En vanwaar nou al die kiemen? Op het moment dat een zaad begint te ontkiemen, geeft het een explosie van vitaliteit. Ineens ontstaan er allerlei micronutriënten (vitamines en zo) die er niet waren in de rusttoestand van het zaad. Dit gaat gepaard met intensieve productie van enzymen. Als je dit dus eet, krijg je zowel de micronutriënten als de enzymen binnen. De hoeveelheid kan per 100 gram wel 20x zo groot zijn als bij de volgroeide plant.

Als je bijvoorbeeld een boterham met kaas eet en je doet er een flinke pluk kiemen op, dan helpen die kiemen dus bij het verteren.

Nog een reden om veel kiemen te eten: bij het ouder worden gaat je lichaam voedingsstoffen moeilijker opnemen. Je wilt er dus meer van hebben. Veel mensen slikken hiervoor supplementen. Maar dit heeft belangrijke nadelen, waar ik hier niet verder op in zal gaan. Kiemen hebben deze nadelen niet, vooral als je ze zelf kweekt. Dan heb je ze altijd vers en kun je zelf de hygiëne in de gaten houden. En veel werk is het niet.

Nee, het is niet veel werk. Maar je moet het even uitzoeken. Het kan op verschillende manieren en misschien moet je even experimenteren om te ontdekken wat het handigst is voor jou. Bij mij staat /ligt naast de keukenkraan een rijtje weckpotten, afgedekt met een stukje vitrage dat vast zit met een elastiekje. Na 6 uur weken vul ik ’s morgens en ’s avonds de potten onder de kraan en daarna giet ik ze weer leeg. Dan leg ik ze weer neer voor een half etmaal. Als de plantjes staartjes hebben van ongeveer een centimeter, kun je beginnen te eten. Ze zijn dan het meest vitaal. Als het mooie lange sliertjes zijn geworden, gaat de rest in een afgesloten potje in de koelkast, waar het zonder omspoelen langzaam verder groeit.

https://www.youtube.com/watch?v=20klia3b300 (filmpje over rejuvelac)

Behalve kiemen maak ik ook rejuvelac. Dat is nog minder werk. Dit drankje is een enzymenbom. Ik drink het zó, of, vaker, door een ander gerecht heen. Je moet het alleen niet te warm maken, want dan zijn de enzymen weg.

Verder maak ik microgroenten en tarwegras. Daarover een andere keer, anders wordt dit stuk te lang.

Even samenvatten dan maar: sinds ik oplet dat mijn voeding flink veel enzymen bevat, voel ik me veel vitaler dan in de afgelopen decennia. Alsof ik een stuk van het jong-zijn teruggekregen heb.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Edit: een paar links in het Nederlands.

http://op.voeding.integralegeneeskunst.org/html/8__het_hippocratische_dieet_en.html

https://rawsuperfoods.com/natural-healing-with-the-hippocrates-diet-and-health-programme

https://www.rauwnaaktengezond.nl/hippocrates-principe

 

###
Disclaimer: Ik ben geen arts of gezondheidswerker. Ik verkoop hier ook niets. Ik vertel hier over wat ik meegemaakt, gehoord en gelezen heb. Wend je met gezondheidsvragen en -problemen altijd tot een arts of andere gerenommeerde gezondheidswerker.

NB Het is mogelijk dat je computer bij dit bericht een advertentie op je scherm plaatst. Dat is niet mijn keus; ik heb er geen invloed op.

 

10 gedachten over “Vitaliteit 2: enzymen”

  1. Ja, dit artikel over enzymen en Ann Wigmore is inspirerend voor me. Het zet me aan om het kiemen weer op te pakken. Ik doe het al vele jaren niet meer, heb het laten versloffen. Ik begrijp het nut ervan nu beter. Dat verhaal over die alvleesklier is zeer verhelderend.
    Omdat ik de engelse taal niet beheers, heb ik met de zoekmachine op Ann Wigmore gezocht en er een hele verhandeling in het nederlands over gevonden.
    Hier is de link: http://op.voeding.integralegeneeskunst.org/html/8__het_hippocratische_dieet_en.html
    Het is een hoofdstuk uit een boek, dat in zijn geheel op de site staat. De andere hoofdstukken heb ik nog niet bekeken.
    Hartelijke groet van Grietje

    1. Ja, soms doet zo’n programma onverwachte dingen. Mijn stukjes zijn inderdaad niet erg geschikt voor snel lezen. Fijn dat je hier de tijd voor wilt nemen. Je bent een van mijn aardigste lezers.

      1. leuk dat je dat zegt, ik vind jouw blog heerlijk, je hebt een andere kijk op veel dingen en denkt goed over de dingen na. Daar houd ik van.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s