5 makkelijke manieren om van hoofdluis af te komen


Volgens de nieuwe instructies van het RIVM moeten we bij hoofdluis twee weken lang nat kammen, elke dag. Dat gaat niet in ieder gezin en met ieder kind lukken. Welke andere mogelijkheden zijn er? Ik heb gezocht naar goedkope, makkelijke, gezonde manieren.

1. Haren wassen met zeep
Het moet dan wel echte zeep zijn, z-e-e-p. Als dat woord niet op de verpakking staat, is het waarschijnlijk geen echte zeep. Echte zeep bevat loog en dat is spul waar kleine beestjes niet tegen kunnen. Je kunt bijvoorbeeld Sunlight zeep gebruiken, of zachte zeep (‘groene zeep’, uit zo’n kuipje), of Zwitsal babyzeep, of overvette grondzeep van de drogist of apotheek, of marseillezeep, of alepzeep. Haren wassen met zeep, spoelen, naspoelen met water met (als je wilt) een beetje azijn of citroensap erin, uitkammen eerst met de gewone kam en dan met de luizen- of netenkam. Het aardige van zeep is, dat het een laagje achterlaat op je hoofdhuid en op iedere haar. En ook, trouwens, op eventueel aanwezige luizen en neten. Dit maakt het leven van de luis moeilijk, zo niet onmogelijk. Anders dan bij luizenlotions, mag dit iedere week.

Edit 1: Zeep, azijn en citroen wil je liever niet in je ogen krijgen. Laat het kind daarom een washandje voor de ogen houden en/of was het haar met het hoofd achterover.

Edit 2: Het inademen van de damp van azijn is niet zo gezond voor je longen. Citroen is geen probleem. Als je verse citroen te duur vindt, kun je citroenzuur kopen en dit oplossen in water. Dat is goedkoop.

Edit 3: Azijn of citroensap in het naspoelwater laat je haar glanzen. Het maakt het haar ook makkelijker kambaar. Luizen en vooral neten houden er niet van: het weekt de neten los. Het mag iedere week. Zelf was ik mijn haar 2x per week met zeep (alepzeep) maar ik spoel meestal niet na met azijn- of citroenwater. Waarom niet? Ik heb fijn haar en de zeep verstevigt mijn haar. Als ik het naspoel met (veel) azijn- of citroenwater, is de versteviging er weer uit. Voor iemand met dik, stevig haar is het waarschijnlijk fijn om na te spoelen met azijn- of citroenwater.

2. Föhnen, wassen, föhnen
Luizen, en vooral neten, kunnen slecht tegen föhnen. Ze drogen daardoor uit. Als je het haar dan ook nog wast met zuiveringszout in plaats van shampoo, zullen er na deze behandeling weinig of geen levende luizen of neten over zijn. Na afloop controleren of er inderdaad geen levende beestjes meer te vinden zijn. Na een week nog eens controleren. Ook dit mag iedere week, mocht je willen.
Edit: Natuurlijk moet je niet zo heet föhnen dat het haar of zelfs de hoofdhuid erdoor verbrandt! Dit naar aanleiding van een reactie die ik kreeg. Als je luizenlotion gebruikt, moet je helemaal niet föhnen.

Zuiveringszout (baking soda)
Dit is een probaat middel tegen luizen en neten, maar het is nogal ontvettend, dus niet voor ieder huid/haartype geschikt. Het is wel erg goedkoop, als je het haalt bij de toko. Het heet dan baking soda. Hetzelfde spul wordt namelijk ook gebruikt als bakpoeder.
Los een lepeltje zuiveringszout op in een halve liter warm water en maak het haar daar nat mee. Laat een poosje inwerken, vooral achter de oren en in de nek. Daarna uitspoelen en dan naspoelen met water waarin je een beetje azijn of citroensap doet. Hierna kammen, eerst met de gewone kam en daarna met de netenkam. Na een week controleren. Mag iedere week, als het haar het kan hebben.

3. Zout
Zout wordt van oudsher gebruikt voor het bestrijden (verzwakken) van hoofdluis. Het kan op verschillende manieren.

Zout water, nat kammen
Was het haar tweemaal per dag met zout water en gebruik de netenkam. Na ongeveer twee dagen (vier behandelingen) zij de luizen en neten verdwenen, volgens mijn bron. Controleren na een week.
Edit: Degene die hier succes mee had, had het over een kind met kroeshaar. Dit haartype schijnt minder aantrekkelijk te zijn voor hoofdluizen. Mensen met glad haar lijken minder succes te hebben met zout water.

Zout water, laten drogen
Maak het haar nat met zout water. Laat drogen. Na een paar uur zouden alle luizen en neten dood moeten zijn. Door het zout in het haar drogen de luizen en neten uit. Ik heb deze niet kunnen proberen en zou graag willen weten wat de ervaringen zijn. Edit: inmiddels een reactie gekregen hierop. Haren laten opdrogen aan het strand is niet voldoende, is de ervaring van deze lezer. Zij bestrijdt hoofdluis met kokosolie, azijn en kammen.
Edit 2: Onder dit artikel staat een reactie van een lezer die zout inzette, op verschillende manieren. Ze vertelt op welke manieren ze succes had en op welke manieren niet.

Een zout smeerseltje
In het volgende Amerikaanse filmpje wordt een product aanbevolen dat gebaseerd is op zout. Het zout is gebonden in een gel, waardoor de luizen er niet aan kunnen ontsnappen.
Edit 2017: (het filmpje dat hier stond, is niet meer beschikbaar)

4. Mayonaise
Luizen kunnen tot 8 uur zonder lucht, daarna stikken ze. Allerlei huismiddeltjes maken hier gebruik van.
Smeer ’s avonds het hoofd in met mayonaise. Ook goed in de nek en achter de oren, want daar zitten luizen meestal. Doe een doek of douchemunts over het haar en ga ermee slapen. Was het haar de volgende morgen uit. Doe dit 2x of 3x per week, gedurende 2 of 3 weken. Op deze manier kun je de levenscyclus van de luizen doorbreken, zonder giftige middelen en zonder intensief kammen.

Je kunt ook na een nacht met mayonaise, de netenkam pakken en de neten uit het haar kammen, want het zuur in de mayo heeft ze losgeweekt. Mayo bevat ook nog zout – zout verzwakt of doodt luizen door ze uit te drogen. Een prima middel dus, mayonaise: goedkoop, makkelijk, niet giftig. Je kunt ook een andere sladressing gebruiken, of gewoon olijfolie. Gebruik geen petroleum! Dampen van petroleum zijn schadelijk voor de gezondheid, kankerverwekkend zelfs.

5. Droog kammen, verder niets
Een lezer bericht dat kammen met een elektrische luizenkam goed werkt, zie reactie hieronder.
Zelf heb ik goede ervaringen met gewone fijne stofkammetjes, niet elektrisch. Ze moeten wel fijn genoeg zijn, zo’n 12 tanden per centimeter. Vroeger stond er ‘hardgummi’ op. Nu kun je kammetjes kopen waar ‘nylon’ op staat en die fijn genoeg zijn: ik zag ze bij de DA drogist. Ze zijn niet duur ook, veel goedkoper dan die van gummi. Bij andere drogisten zag ik kammetjes die niet fijn genoeg waren.
Kam 14 dagen het hele gezin grondig met deze fijne nylonkammetjes, met het hoofd voorover boven een wasbak of een stuk wit papier, 2x per dag tot er geen beestjes meer uit het haar komen. Gewoon het haar droog kammen. Het haar hoeft niet extra gewassen te worden. Kam steeds schoonmaken. Dan hoef je verder niets te doen: geen extra wassen, geen knuffels invriezen enz. enz. Mochten er nog ergens levende luizen zijn, dan komen ze vanzelf op een hoofd en daar kam je ze weg. Neten hoef je ook niet apart te bestrijden: ze komen uit en veranderen in luisjes die nog geen eitjes leggen. Je kamt ze uit het haar voordat ze volwassen worden.
Op deze manier kom je altijd van de luizen af.
Kammen met nylon kammetjes doet geen pijn.
Dit is een van de eenvoudigste, goedkoopste en meest zekere methoden. Het kost wel vrij veel tijd.

En oh, zorg dat zeep of baking soda of mayo of kam op de plaatsen komt waar luizen het liefst zitten, namelijk in de nek en achter de oren. En dat het niet in de ogen van het kind komt. En dat je het haar niet zo heet föhnt dat de huid verbrandt. Dit naar aanleiding van reacties die ik kreeg. Oh, en controleer het hele gezin, niet alleen het kind dat van school kwam met het bericht dat het luis heeft. Misschien heeft iemand hier nog wat aan.

De ervaringen van mensen verschillen nogal. Sommigen komen er heel makkelijk af, anderen doen heel veel moeite, en ze komen er niet van af. Ik denk er nog eens over na, hoe dat mogelijk is. Als je alles goed doet (een nachtje in de olie, wassen met echte zeep, kammen met een kam die fijn genoeg is, herhalen) zou je er toch af moeten komen.

Zie ook: https://tipsvanbetje.wordpress.com/2013/02/01/5-dingen-die-je-moet-weten-over-hoofdluis/


Toevoeging oktober 2013:

Op dit artikel kreeg ik een paar reacties van lezers die luizenlotion met dimeticon aanraadden, al of niet met link naar een site die het verkoopt.

Dimeticon werkt ongeveer hetzelfde als olijfolie of mayonaise: de luizen stikken erin. Je moet het hoofd ermee insmeren, vervolgens een nacht laten zitten, ’s morgens uitwassen en na een week herhalen. Volgens de site Apotheek.nl moet je bovendien iedere avond het haar uitkammen met de luizenkam. Dus: 2x toepassen en 2 weken dagelijks kammen met de luizenkam. http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/dimeticon_op_de_huid.aspx?mId=10698&rId=957 of google dimeticon + apotheek.

Over schadelijkheid van dimeticon is nog weinig bekend, maar bij dierproeven is schadelijkheid aangetoond bij zwangerschap en borstvoeding. http://www.fkmobiel.cvz.nl/preparaatteksten/D/dimeticon.asp?blMobile=true of google op farmaceutisch kompas + dimeticon.

Mijn oordeel over dimeticon als luizenmiddel:
– er zijn twijfels over de veiligheid
– volgens de apotheek moet je 2 keer smeren en 2 weken kammen, best veel werk dus
– het is een stuk duurder dan mayonaise of eetbare olie.

Edit februari 2017:

Dit stuk schreef ik jaren geleden, maar het wordt nog steeds veel gelezen. Ondertussen heb ik weer bijgeleerd. Als ik nu te maken zou krijgen met hoofdluis, dan zou ik de groene zeep waarschijnlijk niet meer rechtstreeeks op de huid smeren – wat ik vroeger wel gedaan heb, en met succes. Maar voor je huid is het niet lekker, zoals meerdere mensen in de reacties ook opmerken.

Ik denk dat op dit moment de makkelijkste methode is: kammen met een elektrische luizenkam. De kinderen kunnen ondertussen gewoon televisie kijken of iets dergelijks. De hoofdjes hoeven niet omlaag, gebogen over de wastafel. Het haar hoeft er ook niet voor gewassen te worden. Op deze manier hoeft het geen pijn te doen.

Wel is het belangrijk dat je regelmatig met dit toestel blijft kammen. Zodat je luizen die wegliepen voor de kam, toch een keer te pakken krijgt. En, natuurlijk, overlopertjes. En neten die op een of andere manier de kam overleeefden. Twee weken lang iedere dag de elektrische luizenkam door het haar halen, vooral ook op de plekken waar ze meestal zitten. Ik denk dat je ze op die manier altijd weg kunt krijgen. Zelfs als je het haar niet helemaal uitkamt tot in de punten, maar alleen de eerste paar centimeter vanaf de hoofdhuid. Maar sommige mensen hebben pech: die krijgen ze erg makkelijk opnieuw. Gewoon blijven kammen. Oplaadbare batterij in de luizenkam 😉

Ik hoop dat iemand hier nog iets aan heeft.
Ik zal de disclaimer er ook nog even bij zetten. Voordat iemand gaat denken dat ik handel in luizenkammen, of zoiets 😉

Disclaimer: Ik ben geen arts of gezondheidswerker. Ik verkoop hier ook niets. Ik vertel hier over wat ik meegemaakt, gehoord en gelezen heb. Wend je met gezondheidsvragen en -problemen altijd tot een arts of andere gerenommeerde gezondheidswerker.

NB Het is mogelijk dat je computer bij dit bericht een advertentie op je scherm plaatst. Dat is niet mijn keus; ik heb er geen invloed op.

44 gedachten over “5 makkelijke manieren om van hoofdluis af te komen”

  1. Ik ben 20 jaar en heb luizen door me kleine nichtje gekregen, ik word er helemaal gek van heb van alles geprobeerd luizenshampoo, luizenlotion, luizen crème spoeling, echt van alles, 2 soorten luizenkammen ik heb zelfs permanent genomen omdat ik dacht dat die vloeistof ze wel doodde.. niet dus ik heb nog steeds luizen ik heb nu me haar met zout water gewassen ik laat het drogen ik hoop egt dat het helpt ik word er egt gek van 😦

    1. Hoi Marielle,

      Mijn dochter heeft lang bruin en dik haar en ze heeft al een paar keer luizen gegaad. Ik heb alleen gekamd dus geen andere middelen gebruikt en dat heeft goed gewerkt. Je maakt je haar een beetje nat want dat maakt het kammen makkelijker vooral als je dik haar hebt. Het is wel belangerijk dat je kamt totdat er geen luizen meer uitkomen. Dit moet je elke dag doen voor ongeveer 4 dagen. Als je echt veel luizen hebt kan je de eerste dagen twee keer per dag kammen. Daarna kan je kammen om drie dagen want als je nog neten in je haar hebt komen ze wel uit. Een luis heeft 7-10 dagen nodig om volwassen te worden dus je hebt op deze manier genoeg tijd om ze allemaal uit te kammen voodat er nieuwe eitjes gelegd worden. Alles bij elkaar ben je binnen 2 weken 100% luisvrij. Na de eerste keer kammen heb je ze al bijna allemaal uitkamd en heb je geen jeuk meer maar het is wel belangerijk om door te gaan want als er maar een over is heb je na een maand weer je hoofd vol. Success!

  2. Tegenwoordig kun je elektrische luizenkammen kopen, geen gedoe met allerlei shampoo’s, cremes etc. Elke dag je haar mee doorkammen en je bent er zo vanaf.

    1. Dank je voor het bericht. Ik heb erover gelezen, ook filmpjes van gezien op Youtube, maar geen ervaringen gehoord. Als dat inderdaad werkt, ben ik er helemaal vóór. Een stuk gezonder dan insekticiden.

  3. Wat ouderwets. Koop Dimeticon, dat is een hele dunne olie die de ademhalingsbuisjes van de luizen verstopt. 12 euro en je doet er 3 kinderen
    twee keer mee (nodig om ook eitjes na 8-9 dagen te doden). Geen kammen, alleen een keer insmeren, kwartier laten zitten en dan uitwassen.
    Ik weet niet hoe het met jullie zit maar als ik zo twee uur werk bespaar dan ben IK al goedkoper uit dan wanneer ik zelf ga stunten met zeep/zout of andere eigenstook.

    1. Volgens de site Apotheek.nl (de site van de Nederlandse apotheken) moet je dimeticon minstens 8 uur (een nacht) laten inwerken, daarna een week lang dagelijks uitkammen met de luizenkam, dan weer het middel aanbrengen en een nacht laten inwerken en tenslotte nogmaals een week dagelijks kammen met de luizenkam. Bij u werkt het blijkbaar in een kwartier en zonder kammen – maar dit is niet wat de apotheek aanraadt.
      Of dimeticon helemaal veilig is, is nog de vraag. Bij dierproeven is schade aangetoond bij zwangerschap en borstvoeding. In het artikel hierboven vindt u de links.
      Een nieuw middel is per definitie heel modern – maar dat maakt het nog niet beter dan oudere middelen.

  4. Ik heb goede ervaringen met zout. Op de vakantie naar Schier hebben we gedurende 1 week, elke dag ca. 20 minuten in de zee gezwommen. De eerste dagen nog wel gekamd maar later wilde het niet goed meer, stug haar door het zout wat achterbleef in het haar. Na 1 week waren de luizen weg uit onze haren. Normaal zijn we altijd erg aantrekkelijk voor de luizen en is het lastig ze te bestrijden.
    Nu heb ik met goedkope gel en keukenzout geprobeerd om het zout wat langer op het haar te laten zitten, want met zoutwater spoelen gaf geen resultaat. Maar gel en zout reageert met elkaar en het wordt vloeibaar als water. Ik ga zeker de andere methoden uitproberen zoals met baking soda en de mayonaise. Ook ben ik geïnteresseerd in de zoutgel waar ik over las.
    Kammen helpt ook goed maar het is wel een gedoe voor het kind maar ook voor de rest van het gezin om het consequent 2 weken vol te houden. Goed om te lezen van de cyclus van luis, dat na een een paar dagen je maar om de drie dagen hoeft te kammen omdat de net uit gekomen luis nog niet volwassen is.

    1. Dank je voor het delen van je ervaringen. Daar kunnen andere mensen weer wat aan hebben.
      Die zoutgel ben ik in Nederland niet tegengekomen; misschien kan iemand hem importeren. Het ligt zo voor de hand, ei van columbus. Jammer dat het niet lukte om zout te mengen door een gewone haargel.
      Ik ben benieuwd naar je ervaringen met baking soda en mayonaise.
      Er komen hier iedere dag mensen kijken die op zoek zijn naar een manier om van de hoofdluis af te komen, soms wanhopig. Niet iedereen heeft genoeg aan het advies van het RIVM. Het is fijn als er dan mensen zijn die andere manieren gevonden hebben, en die dat willen opschrijven.

    2. Ik heb een vraagje wat voor een gel is het dan wel niet?
      Want ik wil zo snel mogelijk af van luizen maar ik slaap met mijn zusje in een bed dus ik blijf het houden
      Hoe kom ik er het snelst van af en wat heb ik dan nodig ik ben namelijk niet zo rijk dus misschien met dingetjes die ik thuis heb liggen?? Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat ik snel een reactie van jullie krijg

      1. Beste Banaan,
        Die gel kwam ik tegen in een Amerikaans filmpje; in Nederland heb ik hem niet gezien.
        Als je in een bed slaapt met je zusje en zij heeft luis, dan ben je waarschijnlijk het beste af met kammen. En je zusje zou ook moeten kammen. Maar als zij dat niet doet, kun jij toch redelijk luisvrij blijven door dagelijks je haar goed uit te kammen met een fijngetande kam. De tandjes moeten zo dicht bij elkaar staan dat je er bijna niet tussendoor kunt kijken. Je hebt ze van ijzer, maar die doen nogal pijn en ze zijn ook nogal duur. Er zijn er ook die van nylon zijn gemaakt, ik kocht ze bij DA. Er ztaat op: NYLON. Die doen geen pijn en ze zijn ook niet zo duur. Je moet wel met de fijne kant kammen, anders heeft het geen zin. Boven een wasbak of wit papier, met je hoofd voorover, ook goed achter je oren en bij je nek.
        En dat moet dan iedere dag, om de overlopertjes er uit te halen. En de jonge luisjes die misschien uitgekomen zijn.
        Succes!

    3. Maar als je dan je haren met zout water in dommpelt gaan ze dan ook weg of moet je wel nog kammen en hoe moet je het doen
      In stappen?

      1. Beste Mette, dit weet ik niet. Ik heb zelf geen ervaring met zout tegen luis. Hierboven schrijft Leonie over haar ervaring met zout. Je zou haar reactie kunnen beantwoorden. Misschien schrijft ze terug.
        Succes!

    1. Dank voor het bericht. Ik heb even zitten kijken. Ik krijg de indruk dat die site magnesiumzout verkoopt. Maar misschien ook wel gel van ‘gewoon’ zout – die heb ik niet gevonden. Toen ik toch aan het zoeken was, vond ik op andere sites wel gels op basis van ‘gewoon’ zout of zeezout. Die waren bedoeld voor cosmetisch gebruik, of tegen psoriasis. Het bestaat dus blijkbaar wel. Hoe die in het gebruik zijn? Geen idee.

  5. Ik heb wel eens gelezen dat selsun shampoo ook werkt. In ieder geval preventief. Of het luizen doodt weet is niet. Ik ga het nog wel proberen want tot nu toe heeft nog niets geholpen. Werkelijk alle bovenstaande tips al opgevolgd. Telkens als er geen luis meer uit de kam komt…lopen er een dag later weer hele kuddes rond! Al maanden kam ik het 2 per dag met een luizen kam. Droog, nat en met de elektrische kam. Er komt genoeg uit, maar die kleintjes krijg ik niet. Alle chemische middelen geprobeerd. Die helpen het minst. Tot nu toe helpen listerine en spiritus het best. Maar blijkbaar niet 100% zechsal magnesium zout was zo verschrikkelijk pijnlijk op mijn hoofd dat ik het er zo heb uit gespoeld. Nu maar weer een nachtje met een kokosolie hoofd slapen.

    1. Misschien zou je het volgende nog eens kunnen proberen.
      Stap 1. Kuipje zachte zeep (‘groene zeep’) kopen. Niet iets anders; er moet ‘zachte zeep’ op de verpakking staan. Die van Driehoek is goed.
      Stap 2. Voor het slapen gaan, hoofd insmeren met zachte zeep. Er moet een dun laagje op komen, als zalf. Het haar, althans het stuk dat dicht bij de hoofdhuid zit, moet ook worden ingesmeerd. Het kan zijn dat de zeep een beetje prikt in de wondjes. Het beste is om al het haar in te smeren, maar bij lang haar kan dat lastig zijn. Goed overal insmeren, ook in de nek en achter de oren. Geen stukjes vergeten of overslaan.
      Stap 3. Douchemuts opzetten, misschien nog een handdoek of zo er omheen doen om de muts op zijn plaats te houden.
      Stap 4. Een uur of 8 laten zitten (slapen).
      Stap 5. Uitwassen met warm water. Alle volwassen luizen en ook de jonge luisjes die al rondlopen, zouden nu dood moeten zijn.
      Stap 6. Na 3 of 4 dagen het haar nog eens op deze manier wassen; alleen hoeft de zeep nu niet meer zo lang in te werken. Een kwartiertje is genoeg. Maar wel al het haar insmeren, ook dat wat niet dicht bij de hoofdhuid zit. Geen plekjes overslaan. Denk aan de nek, en achter de oren.
      Stap 7. Na weer 3 of 4 dagen, herhalen als bij stap 6.
      Enzovoort; herhalen tot de beestjes niet meer terugkomen.
      Dit zou het moeten doen, op den duur.
      Succes!

  6. Hallo, ik heb bovenstaand advies opgevolgd. Exact dezelfde zeep gekocht, driehoek. Een hele nacht laten inwerken…De volgende ochtend leefden alle luizen nog maar was mijn hoofdhuid verbrand. Omdat ik het zo goed in mij nek en op mijn voorhoofd had gesmeerd, was alles vuur rood! En het brandde vreselijk. Op mijn werk vroeg iedereen wat er gebeurd was. Weer 2 dagen later vroegen ze of ik last heb van psoriasis. Nu 1,5 week later zijn de vellen er een beetje af. Ik heb al die tijd niet kunnen kammen vanwege de pijn. Je begrijpt dat nu helemaal onder de luis zit. Ik probeer het nog een paar keer met olie en anders gaat mijn lange haar er volledig af. Wat en ellende.

    1. Nou, dat is zeker een ellende!
      Luizen die tegen groene zeep kunnen …
      Nou maar hopen dat olie helpt …
      Wat vreemd is dat toch, de een is zo van de luis af, zelfs zonder de aanwijzingen goed op te volgen. Een ander doet er alles aan en komt er niet van af.
      Sterkte ermee in ieder geval!

  7. Baking soda schijnt voor van alles te werken.
    Vreemd dat wij in Nederland hier maar weinig gebruik van maken.

    Gelukkig heb ik zelf nooit last van hoofdluizen!

    Vriendelijke groet,

  8. zelf heb ik goede ervaring met gewoon. Afwasmiddel. Goedkope van Lidl
    Of zo. Puur op haren in masseren, 20 tot 30 minuten laten inwerken daarna uitspoelen met water. Kammen tijd erna en m een paar dagen. Bin ons gaf dat doden luiZen. Afwasmiddel is goedkoop en niet zo schadelijk als Al die andere chemische of wel
    Dure olieachtige luizenmiddelen.

  9. Föhnen helpt goed! Zelf heb ik de luizen en neten gedood met alléén föhnen, waardoor ze uitdrogen en sterven. De eerste dag fönde ik 100 minuten, het hoofd verdeeld in 10 plekken en iedere plek 10 minuten. Ik gebruikte de koele stand. Toen ik de volgende dag mn haar wasde en afdroogde kwamen de dode luizen eruit en nog een verzwakte dus levende. Daarna is er nog een verzwakte aangetroffen op mn hoofd. Toen weer 100 minuten geföhnd maar wel warmer. In de 2 weken daarna iedere dag een uur geföhnd. (Warm en af en toe koel om geen zweethoofd te krijgen; het hoofd in 6, 4 of 3 gebieden verdeeld) wel steeds blijven bewegen met de föhn en het hoofd omhoog/omlaag/ opzij om echt overal goed bij te kunnen. Na 2 weken nog een paar keer per week föhnen. Geen levende luizen en neten meer! Droogte is de zwakke plek van de neet.
    Misschien was 2 x föhnen al voldoende geweest, ik weet het niet…. Maar het is geen zwaar werk en je kunt het zelf doen. Eerlijk gezegd heb ik na de eerste keer föhnen geen jeuk meer gehad, maar ook alle neten moeten worden uitgedroogd. Ik heb lang, dun maar héél veel haar dus een netenkam werkt niet afdoende. Deze manier vond ik supermakkelijk en prettig.
    Groetjes, Ellen

  10. Ik ben nu 21 jaar en ik kan me niets anders herineren dan dat ik hoofdluizen heb. Het langste dat ik er van af was was 3maanden 1keer op bezoek bij mijn moeder en ik kon met mijn handen er 2 uithalen. De moed zakt echt in mijn schoenen. Ik heb al elke shampoo en kam gebruikt die je op de belgische markt vind en bijna elk huis- tuin- en keukenmiddeltje maar deze had ik nog niet gehoord. Ik graak er ontzettend moeilijk vanaf en heb ze super snel terug. Ik knuffel geen kleine kindjes meer durf er amper mee in eenzelfde auto of zetel gaan zitten en durf mijn jas op bezoek soms niet uitdoen zodat er niet op kan kruipen. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen hoe het is om zonder luizen te leven. Kammen gaat moeilijk omdat ik enkele dreads heb en mijn vriend zijn haar is volledig gedread maar we gaan elke tip proberen. Ik heb er nog wel 2 smeer eau de colonge of lavandelextract achter je oren. Luizen houden niet zo van die geur dus je krijgt ze minder snel en je haar in een staartje zou ook helpen. Alvast bedankt voor de tips!

  11. Vo mensen die ze steeds krijgen zoals ik. Soms is de bron te vinden. In mijn geval het zwembad. Ik zwem met badmuts maar toch komt er water in. Na 1 week weer levende luisjes nooit grote altijd baby luis. Zwem ik weken niet ben ik er van af. Ik was met groene zeep en kam dagelijks. De zwembaden in NL zijn niet allemaal goed helaas zijn mijn lessen in dit bad.

  12. Hoi, ik ben ilona (12 jaar)ik heb zo’n half jaartje geleden hoofdluis gekregen.. We hebben allemaal lotions gebruikt. en we hebben iedere dag gekamt zo’n 4 weken achter elkaar. Maar t hielp niet… Ik heb laatst geföint er vielen 3 doden luizen uit, een paar weken later had ik weer erge jeuk.. Het had dus niet geholpen.. Ik heb het ook met die zeep geprobeert die veel word aangeraden. Mn hoofdhuid was helemaal rood. Ik had het in het begin vertelt tegen mn moeder toen ik luis had. Alleen.. Ik schaam me er heel erg voor dus ik durf het niet te vertellen.😭 Ik knuffel mn moeder, vrienden, vriendinnen nu niet meer, omdat ik bang ben dat zij ook luis krijgen. Heeft u mischien een oplossing? K hoor graag een spoedige reactie van u terug ,alvast bedankt!

  13. Hoi, ik ben ilona (12 jaar), ik heb zo’n half jaartje geleden hoofdluis gekregen… De eerste keer vertelde ik het mn moeder. We hadden alles geprobeert, van lotion’s tot kammen en tot föinen. Van die zeep die word aangeraden kreeg ik een rode hoofdhuid.. Nu schaam ik me ervoor om het mn moeder te vertellen.. K durf mn vrienden, vriendinnen ,papa en mama niet meer te knuffelen, best jammer als u begrijpt wat ik bedoel… Weet u mischien een ander hulpmiddel? Ik hoop graag op een spoedige reactie terug. Alvast bedankt! Gr ilona💆😭

  14. Wij hadden maanden (!) last van hoofdluis. Iedere keer behandelen en weg en twee weken later was het weer raak… Om moedeloos van te worden. In zo’n moedeloze bui heb ik het haar van mijn dochter een keer ingespoten met glassex, helemaal nat en haar zo een nacht laten slapen. Volgende ochtend uitspoelen en we spoelden allemaal dode luizen mee uit. Met het kammen nog meer dode luizen. Na een ruime week nog een keer herhaald en sindsdien nergens last meer van!! Goedkope oplossing, want was inmiddels al 80 euro lichter aan alle gebruikte lotions en shampoo’s.

    1. Glassex is makkelijk zelf te maken.
      Spiritus, druppeltje zeepsop en veel water.
      De Spiritus droogt de neten en luizen uit, waardoor ze doodgaan.

      Luizen op planten worden met een spiritus, zeepsop mengsel ook uitgedroogd.
      Bij een te sterk mengsel krijgen de plantenbladeren bruine brandvlekken.

      Bij gebruik van onverdunde spiritus op onze huid kan dat ook kwetsbare plekken geven.

      Vriendelijke groet,

  15. Overigens heb ik ook (bijna) alle bovenstaande tips opgevolgd. Groene zeep was een dikke NEE NOOIT MEER, m’n hoofdhuid brandde er van weg, kreeg er echt rode plekken met schilfers van (wat ook weer voor jeuk zorgde…). Baking soda en azijn deed niks (behalve stinken, de azijn dan). Olijfolie deed ook niks.

  16. Ik kreeg de luizen altijd prima uit het haar van mijn dochters door voor het slapen gaan het haar in te smeren met olijfolie met wat drupjes lavendelolie. Dat ruikt lekker maar luizen schijnen er niet van te houden. Met een metalen kam (die zijn echt veel beter dan een plastic kam) doorkammen (dat gaat makkelijk door de olie) net zo lang kammen tot je geen luis meer tegenkomt. Met plasticfolie en een haarhanddoekje inpakken opdat de neten stikken. De volgende ochtend weer kammen, haar wassen met shampoo en spoelen met azijnwater (om de kalk van de neten af te breken). Wel de ogen beschermen met een washandje. Daarna elke avond met de metalen luizenkam kammen. Als je geen luizen meer tegenkomt kun je de frequentie terugdraaien. Volgens mij is kammen met de metalen luizenkam de essentie. Olie maakt het haar makkelijk kambaar, en zorgde altijd voor een mooie glanzende haardos. Mayonaise lijkt mij een goed alternatief omdat het olie en azijn combineert! Maar daarna dan wel wassen met een lekker ruikende shampoo…

  17. Bij mij werkte glassex prima..ik was wanhopig en kwam op het idee omdat bladluis ook weggespoten wordt met glassex..dus dacht doe het gewoon..en inderdaad

    1. Ook spinnen houden niet van Glassex! Na één nachtje met Glassex en kammen kwamen de kindertjes uit de opslagplaats. Heb alleen baby luizen! Nu nog één keer proberen -het is volgens mij wel een goede oplossing!

      1. Helaas was dit niet voldoende ,dus na 3 dagen weer een nacht in de Glassex.Nu komen er weer eierenprakjes uit! We blijven kammen! Elke avond !

  18. Wassen met driehoek zeep. Even inwerken . Spoelen daarna balsem plus azijn en de luizenkam. Om de 2 dagen herhalen 3 weken Lang.

  19. Na veel luizenplagen op de crèche en basisschool (luizencapejes) waar we immuun voor leken, was het dan raak in groep 8. Dochterlief met lang en dik haar, een crime om te kammen. En na die eerste keer is het daarna op de middelbare school een paar keer per jaar feest. De rest van de familie kan gezellig de bank delen met onze luizenbol want de luis lust alleen haar. Shampoo en agressieve middelen zijn niet aan de orde vanwege eczeem. Deze week uiteindelijk de robicomb aangeschaft en eerlijk gezegd: ik ben niet tevreden. De tandjes zijn voor dik haar zeker een cm te kort, je kan maar een heel klein plukje haar opnemen. Hij geeft een hoge continue piep: niet geschikt voor mensen die niet goed horen (ik), een muziekje tijdens het kammen is niet aan de orde. Ook zit het kammetje vrij los vind ik. Ze is nu naar bed met olijfolie in haar haar, ik hoop dat het iets doet. En dan gaan we weer lekker kammen… De kam van nisska is fijn, de tanden staan dicht bij elkaar waardoor ook de neten worden verwijderd. Ik neem hem tijdens het kammen af met een papiertje gedrenkt in azijnwater, luizen met de nagel dooddrukken op een A4tje. Voor een snelle kambeurt bevalt de nyda kam goed: tanden staan wat wijder waardoor je makkelijker door het haar komt, ook fijn dat de greep onder een hoek staat. Met kammen red je het wel, alleen ben ik het inmiddels behoorlijk zat, dus wie weet nemen we ons toevlucht nog eens tot kwark met knoflook ;-), en hopen dat dat helpt.

  20. SHAMPOO MET ALCOHOL: De beste en snelste manier om hoofdluis en neten te verwijderen is met alcohol en shampoo, zoals je ook luizen op planten verwijderd. Meng ca. gelijke delen shampoo en ca. 90% alcohol (wellicht werkt minder sterke alcohol ook voldoende) en was daarmee het haar zonder extra water toe te voegen. Laat het enige tijd intrekken en daarna uitspoelen. Zowel neten als hoofdluizen kunnen daar niet tegen. Deze methode is mijn kinderen zeer effectief gebleken.

  21. SHAMPOO MET ALCOHOL: De beste en snelste manier om hoofdluis en neten te verwijderen is met alcohol en shampoo, zoals je ook luizen op planten verwijderd. Meng ca. gelijke delen shampoo en ca. 90% alcohol (wellicht werkt minder sterke alcohol ook voldoende) en was daarmee het haar zonder extra water toe te voegen. Laat het enige tijd intrekken en daarna uitspoelen. Zowel neten als hoofdluizen kunnen daar niet tegen. Deze methode is mijn kinderen zeer effectief gebleken.

  22. Ik heb niet meer alle reacties gelezen maar ik heb vandaag besloten enkele natuurlijke methodes te gaan proberen. Ik heb mayonaise, zonnebloemolie, azijn en cola gekocht.
    4 methodes opgezocht (oma weet raad) die misschien werken want ik ben al maanden in gevecht met die rotbeestjes. 5 personen waarvan 4 met dik lang haar dagelijks kammen (nat of droog) is niet te doen.
    Vandaag dus meteen de eerste behandeling geprobeerd.
    Cola!
    Het haar nat maken met cola (gewoon goedkoop merk), uurtje laten zitten. Daarna haren wassen met gewone shampoo. Kammen met luizenkam hoeft eigenlijk niet maar ik heb toch met crèmespoeling in het haar gekamd. Er kwamen best wat lijken mee (ze leken levenloos) dus hopelijk heeft het geholpen. De komende twee weken om de 3 a 4 dagen herhalen. Werkt dit niet ga ik de mayonaise of zonnebloemolie proberen. De azijn wil ik verdund gebruiken met naspoelen met normaal haren wassen (alleen bij mezelf en puberdochter, de kleintjes van 2 en 7 nog maar even niet).
    De cola bruist lekker als je het over je hoofd schud, wordt een beetje hard/plakkerig als het droogt. Maar na het uitspoelen en wassen al even geen jeuk meer gehad.

  23. Ik ben al jaar bezig met het bestrijden van luizen. En mijn meissie komt er maar niet van af. en waar ze het vandaan krijgt, Joost mag het weten. Ik heb al alles geprobeerd en dan is ze er even van af en dan denken we Yes het is gelukt. En prompt ze zit er weer helemaal onder. Het enigste wat ik me nog kan bedenken is. Al het haar eraf. Want dan weten we zeker dat geen luizen meer heeft en krijgt voor een tijdje. Maar dat kan je een meisje van 8 niet aan doen. Dus deze mama zit nu echt letterlijk met haar handen in het haar, want ze mag niet naar school als ze luizen heeft. Ook haar kussens en knuffels gaan elke dag in de droger voor een halfuur om alles wat daar misschien inzit qua beestjes te doden.

    Je moet toch wat.

  24. Ook wij tobben al sinds begin meivakantie met luizen (zit mn dochter op de middelbare en toch weer luizen! door die selfies waarschijnlijk, hoofdjes gezellig bij elkaar). Allemaal giftige shampoos al geprobeerd, kammen en kammen. Ook de elektrische kam helpt niet voldoende, te dik haar denk ik.. dan komen de tandjes toch niet helemaal goed bij de schedel blijkbaar, en de luis is snel. Nou hebben we -omdat ik had gelezen dat die pokkebeestjes resistent zijn voor de anti-luizenshampoos- puppieshampoo geprobeerd. Van het merk Frontline (Petcare). Dat had een dierenarts gezegd dat dat wel werkt. Dat is ook zo. Alleen oppassen dat het niet in de ogen komt, maar het is geen dunne shampoo. Als je rechtop blijft staan, loopt het niet van je ingesopte hoofd af. Groene zeep vond ik ook te pijnlijk op mn huid, werkte wel.. maar ik heb ze ook zo weer terug. Van wie?? Mn dochter is er inmiddels vanaf (2x haar geverfd). Hond voor de zekerheid anti-vlooien/luizenpilletje gegeven. M’n tienerzoon heeft ze ook en die is niet zo zorgvuldig met kammen.. ben bang dat hij het is die steeds weer voor nieuwe aanvoer van die krengetjes zorgt.. Heb nu ook een droogkap besteld, hopelijk dat ze daar niet tegen kunnen. Bij 60 graden gaan ze dood nml, en bij föhnen kunnen ze de andere kant opvluchten. Bij de droogkap is er geen andere kant die ze op kunnen..

Plaats een reactie