How not to die (boek)


In de Boekenweek kocht ik drie boeken, alledrie over gezonde voeding (en beweging). Een ervan is ’How Not to Die’ van arts Michael Greger. Net als arts Lorraine Day, ging hij op zoek in de medische vakliteratuur. Doel van Day was om weer gezond te worden terwijl ze ernstig (’ongeneselijk’) ziek was. Gregor is wat bescheidener, bij hem gaat het vooral om preventie. Hier een idee van de inzichten en adviezen van Greger.

De titel betekent, zo ongeveer: wat te doen om niet te sterven. In Nederland hebben we het graag over mensen met een doodswens en hoe we die de kans zouden moeten geven; dit boek is nu juist voor mensen die graag willen blijven leven. Mensen zoals ik.

Het boek is ook vertaald in het Nederlands; op die manier is het twee keer zo duur. Het heet dan ’Hoe overleef je?’ Ik ben bang dat ik dit geen mooie vertaling vind. Het Engels is niet erg moeilijk, veel makkelijker dan het Engels op de bijbehorende site ’Nutritionfacts.org’ die ik al jaren in de gaten houd. Ik denk dat de betere toegankelijkheid te danken is aan mede-schrijver Gene Stone.

Na een korte inleiding komt deel 1. Dit bestaat uit 15 hoofdstukken, ieder met de titel ’How not to die from’ en dan een veel voorkomende doodsoorzaak. Ik neem aan dat dit in de vertaling is geworden ’Hoe overleef je’ en dan de naam van het probleem. Maar dan lijkt het dus of je eerst de ziekte moet hebben voordat je de adviezen nuttig kunt toepassen. Dat is nu juist niet het idee. Het gaat hier om preventie. Het is de bedoeling dat je de adviezen opvolgt terwijl je het probleem nog niet hebt. Veel ziektes ontstaan tientallen jaren voordat je ze opmerkt. In het algemeen ben je het beste af als je dan al een levenswijze hebt die ervoor zorgt dat je ze niet krijgt. Zo kun je bijvoorbeeld Alzheimer voorkomen door een leefstijl waarmee je het beste kunt beginnen als je in de 20 bent.

De 15 doodsoorzaken zijn:
1. Hartziekte
2. Longziekte
3. Hersenziektes
4. Kankers van het spijsverteringsstelsel
5. Infecties
6. Diabetes
7. Hoge bloeddruk
8. Leverziektes
9. Bloedkankers
10. Nierziekte
11. Borstkanker
12. Depressie met zelfmoordwens (!)
13. Prostaatkanker
14. Ziekte van Parkinson
15. Geneeskundige behandeling

Bij ieder van deze doodsoorzaken geeft hij praktische, en meestal eenvoudige, goedkope manieren om ze te voorkomen. In een aantal gevallen, maar niet altijd, kunnen de problemen op deze manier ook worden opgelost als je ze al hebt. Anders dan Day, raadt Greger aan om altijd de adviezen van je arts te volgen. Day vindt dat je haar gezondheidsplan moet volgen en dat je daarnaast niet in de dokter moet geloven maar in God.

Net als Day, heeft Greger ook een gezondheidsplan. Het is, net als bij Day, veganistisch. In deel 2 van het boek presenteert hij zijn ’Daily Dozen’, het dagelijks dozijn. Dat zijn 12 dingen die je iedere dag zou moeten doen als je graag gezond wilt blijven. Hij geeft er ook hoeveelheden bij, en hoe vaak het moet. Als een doktersrecept dus. Hier zijn ze, maar zonder de details:
1. Bonen
2. Bessen
3. Ander fruit
4. Koolsoorten
5. Groene groenten
6. Andere groenten
7. Lijnzaad
8. Noten en zaden
9. Kruiden en specerijen
10. Volle granen
11. Drinken
12. Beweging

Wat mij betreft is dit een van de nuttigste boeken die ik ken. Lorraine Day gaat een stap verder, en dat moet ook, want zij wil niet alleen voorkomen maar ook genezen. Wie op dit moment nog gezond is, kan volgens mij een heel eind komen met de adviezen van Greger.

###
Disclaimer: Ik ben geen arts of gezondheidswerker. Ik verkoop hier ook niets. Ik vertel hier over wat ik meegemaakt, gehoord en gelezen heb. Wend je met gezondheidsvragen en -problemen altijd tot een arts of andere gerenommeerde gezondheidswerker.

NB Het is mogelijk dat je computer bij dit bericht een advertentie op je scherm plaatst. Dat is niet mijn keus; ik heb er geen invloed op.

 

Eén gedachte over “How not to die (boek)”

Plaats een reactie