Baking soda tegen 10 zomerse ongemakken


Ik kocht een paar boekjes over baking soda (natrium bicarbonaat, zuiveringszout, baksoda). Er staan honderden toepassingen in. Ik zocht er 10 uit die handig kunnen zijn bij warm weer.

1. Mieren

Mieren zijn nuttige diertjes in de tuin maar daar moeten ze wel blijven. Als ze het huis binnen komen, gaan we er wat aan doen. Hoe vinden ze de weg? Nou, ze maken een ’mierenstraat’. Dat doen ze met behulp van geur. Op de plaats waar ze het huis binnen komen, zie je ze lopen. Ze weten hoe ze moeten gaan door de geur die ze daar hebben aangebracht. Baking soda verwijdert geur. Je strooit het dus op de drempel, of op de vensterbank, als dat is waar ze verschijnen.
Ik heb het een keer gedaan, jaren geleden. Ze kwamen af op gemorste suiker die ik niet goed had opgeruimd. Ik strooide baking soda over de suiker heen. De diertjes kregen het witte spul aan hun pootjes. Daarna raakten ze de weg kwijt. Het was heel zielig. Sindsdien let ik ’s zomers extra goed op dat ik geen suiker mors, of dat ik het in ieder geval meteen goed opruim.

2. Insectenbeten en jeuk door brandnetels

Hiervoor maak je een papje van baking soda en water: doe een eetlepel van het witte poeder in een schaaltje. Voeg kleine beetjes water toe en roer door tot het mengsel smeerbaar is. Smeer dit op de aangedane plekken. Heb dit zelf niet geprobeerd want dit jaar nog niet gestoken, maar dit zou het gif moeten uittrekken en de jeuk wegnemen. Dit middeltje zou zelfs splinters uittrekken. In dat geval doe je een pleister over het met baking soda ingesmeerde plekje, zodat het een paar uur kan blijven zitten. Hierna is de splinter makkelijk te verwijderen. Het wondje is ook meteen ontsmet, want dat doet zuiveringszout ook.

3. Hoofdluis

Ja, die kun je het hele jaar door oplopen, maar in de zomer lukt het nog makkelijker. Er zijn een heleboel manieren om er weer van af te komen. Een ervan is: het haar wassen met een mengsel van water en van zuiveringszout, even laten inwerken (max 2 minuten) en dan uitspoelen en uitkammen met de luizenkam. Deze stond in een stencil dat wij kregen van de school toen mijn kinderen voor het eerst thuiskwamen met hoofdluis, in de jaren ’80. Noch hoofdluis, noch zuiveringszout had ik ooit gezien. Ik heb de haren droog gekamd, zonder baking soda. Dat was genoeg. Maar als ze hardnekking zijn, dan kun je dit dus proberen. Is minder ongezond dan allerlei andere huismiddeltjes die mensen hiervoor gebruiken, in hun wanhoop.

4. Okseldeo

Geuren zijn sterker als het warm is. Natriumbicarbonaat neutraliseert ze. Een eenvoudige okseldeo is: een papje van water en baking soda. Smeer op de huid na het douchen. Of je kunt droge baking soda op de nog vochtige huid doen.

5 (Koel)kastdeo

Doe het poeder in een schaaltje en zet dat in je koelkast. Af en toe omroeren om het weer te activeren. Ditzelfde trucje werkt in je kledingkast. Of je kunt het middel in een mooi stoffen zakje doen, of in het teenstuk van een oude sok of kous die je afsluit met een elastiekje. Als dit te dun is, neem je 2 sokken of kousen over elkaar. Zulke zakjes kun je her en der tussen je kleding leggen of hangen om geurtjes weg te nemen.

6. Schoendeo

De geur van zweetvoeten wil je ook wel kwijt. Strooi baking soda in je schoenen en schud ze een beetje om. Natuurlijk kun je ook je voeten insmeren met het poeder, of er een beetje van in je sokken doen. Baking soda ontgeurt niet alleen, het ontsmet ook.

7. Wasmanddeo

Natuurlijk kun je hier ook zo’n met baking soda gevulde afgeknipte sok in doen. Je kunt ook gewoon wat van het poeder over de was strooien. Naderhand gaat het mee de wasmachine in, waar het werkt als wasversterker.

8. Kattenbakdeo
Beetje baking soda op de bodem van de bak strooien nadat je hem hebt geleegd en voordat je hem weer vult.

9. Hondenmanddeo
Zakje met baking soda onderin de hondenmand. Ik lees dat je bij het wassen van de hond ook baking soda kunt toevoegen. Of je strooit het op zijn huid, mede om parasieten te bestrijden. Heb geen hond meer om dit op uit te proberen. Maar als ik me die geur herinner, lijkt het me geen luxe.

10. Wasversterker/vlekkenverwijdermiddel

Buiten eten, of buiten klusjes doen, kan een morsige toestand worden. Spoel een vlek op je kleding meteen uit met schoon water. Als dat niet genoeg is, strooi er dan baking soda op en was (later) het hele ding. Voor veel vlekken zal dit genoeg zijn – maar ja, je kunt heel rare spulletjes morsen. Let op: niet alle stoffen zijn (goed) wasbaar. Bestudeer hiervoor het wasmerkje. Als je niet meteen gaat wassen, kun je het te bewaren stuk ook wegzetten in een emmertje met een baking soda oplossing. Zo zou je bijvoorbeeld je vaatdoek of dweil een tijdje fris kunnen houden.

Ja, je kunt nog veel meer doen met baking soda. Veel en veel meer. Maar ik stop ermee voor vandaag. Misschien heeft iemand nog iets aan te vullen?

###
Disclaimer: Ik ben geen arts of gezondheidswerker. Ik verkoop hier ook niets. Ik vertel hier over wat ik meegemaakt, gehoord en gelezen heb. Wend je met gezondheidsvragen en -problemen altijd tot een arts of andere gerenommeerde gezondheidswerker.

NB Het is mogelijk dat je computer bij dit bericht een advertentie op je scherm plaatst. Dat is niet mijn keus; ik heb er geen invloed op.

6 gedachten over “Baking soda tegen 10 zomerse ongemakken”

  1. Oh ik ❤ natriumbicarbonaat! Ik gebruik het als deo, koelkastontgeurder maar ook onderin de vuilnisbak, om schoenen/kattenmand/kattenbak te ontgeuren, om in de winter handdoeken te ontgeuren als de was traag droogt, als schrobmiddel voor oven/afvoerputjes, ik maak er vaatmiddel mee, poets het toilet ermee… Heb er ook al mee gekookt (o.a. samen met azijn om brood te doen rijzen ipv gist). Ik gebruik het letterlijk meerdere malen per dag, kan niet meer zonder. En toch ben ik nieuwsgierig naar de overige toepassingen in je boekje 😀 Tegen insectenjeuk ga ik alvast eens proberen! (En mieren ook moest dat ooit nodig zijn, maar zoals je zegt erg zielig dus ik hoop van niet!)

    1. Zo, jij gebruikt het veel!
      Ja, er komen nog heel interessante toepassingen bij. Doe ik een andere keer. Op een bepaald moment wordt het natuurlijk toch weer controversieel en daar ben ik nu even niet aan toe. Maar dat komt ook wel weer.

      1. Controversieel… nu ben ik nog nieuwsgieriger geworden. Maar doe uiteraard op een tempo waar je je zelf goed bij voelt 😉

Plaats een reactie